Nytt DBS-system på vei
Systemet ivaretar takseringsprosessen knyttet til alle typer kjøretøy og brukes av verksteder og forsikringsselskap.
– DBS-moderniseringen er i gang, og beslutningen om ny løsning forventes snart. Dagens DBS vil være med oss i hvert fall ut 2026, så det er god tid til å forberede seg på endringer, sier leder av Bilskadekontoret i Finans Norge Forsikringsdrift, Ian Derrick.
Digital plattform for hele bilbransjen #
Det er rundt 7000 brukere av DBS -systemet som drives av Bilskadekontoret hos Finans Norge Forsikringsdrift. DBS benyttes årlig til nesten 700.000 takster.
Bulker du bilen din og skal ha et oppgjør fra forsikringsselskapet, går blant annet all kommunikasjon om økonomi mellom bilverkstedet og forsikringsselskapet via DBS.
Det nye DBS-systemet vil fungere som en moderne, nettbasert plattform der alle relevante aktører kan utføre taksering, kostnadskontroll og rapportering digitalt. Systemet er designet for å være brukervennlig, fremtidsrettet og tilrettelagt for innovasjon og nye krav i bilbransjen.
– DBS skal bli enklere, mer intuitivt, tilfredsstille flere nye krav og gi en bedre brukeropplevelse. Vi har lyttet til innspill fra bilbransjen, sier Derrick.
Brukte likeverdige deler #
Det nye systemet skal inneholde flere detaljer enn dagens system. Det er også viktig at det blir et system som er bygget for fremtiden, men som samtidig skal kunne utvikles videre gjennom innovasjon både i forsikringsselskapene og i Bilskadekontoret.
–Tidsbruk og omfang av brukte deler, blir det for eksempel enklere å få oversikt over i det nye systemet. Etterspørselen etter brukte deler øker, og dette er gledelig, men her er det fortsatt en vei å gå. Bilskadekontoret vil tilrettelegge for økt bruk av brukte og likeverdige deler, sier Derrick.
Miljø og CO₂-avtrykk #
Hos Bilskadekontoret, kan man bestille en oversikt over CO₂-avtrykket etter tidligere beregnede takster. Det er stor interesse for dette, for stadig flere selskaper og leverandører ønsker oversikt over fotavtrykket sitt.
– Og denne delen av verktøyet skal etter planen være klar allerede før jul, sier Derrick i Bilskadekontoret.
Kontaktpersoner #
-
Ian Charles Derrick
Leder Bilskadekontoret